In Vivo Mindfulness

Hoe zouden je werk en leven eruit zien als je net dat tikkeltje meer zou ‘zijn’? Als je meer bewust, open, compassievol, stabiel, vertrouwens- en vreugdevol zou ‘zijn’? Onze In Vivo-leertrajecten zijn mindfulness based. Stap in een traject en ontdek een alternatief voor werken, leiden en leven vanuit het hoofd: bewust en effectief werken, leiden en leven. Van binnenuit.

Mindfulness

De juiste toevlucht vinden in het hier en nu

Mindfulness of ‘leven in aandacht’ is de energie van volle, open, vriendelijke aandacht voor het heden.  Het is de voortdurende oefening om in elk moment het leven diep aan te raken.

 

Vaak hebben we het zo druk dat we op automatische piloot leven en vergeten wat we aan het doen zijn, wie we zijn en wat er nu werkelijk toe doet… We zijn dan niet aanwezig in het hier en nu om te genieten van een zonsopkomst of een gesprek met een fijne collega of om beter zorg te dragen voor onszelf. 

 

Stel je voor dat je het tijdens een lastige meeting helemaal anders aanpakt… Als je gedachten afdwalen of je gevoelens je overweldigen, hoe zou het dan zijn om bewust te ademen waardoor je lichaam en geest weer samenkomen als één geheel? Hoe zou het zijn om jezelf niet langer voorbij te hollen maar om volkomen aanwezig te zijn voor jezelf, de anderen en de rijkdom van het moment?

 

Dat is mogelijk door de juiste toevlucht te nemen tot ons volle gewaarzijn van het hier en nu.   Via onze ademhaling en onze voetstappen kunnen we in aanraking komen met dat hier en nu.

 

Oefenen in bewust ‘zijn’ en open, milde aandacht

 

Het klinkt eenvoudig en dat is het ook maar het vraagt wel oefening.  Om mindfulness te oefenen hoef je niet ergens naartoe te gaan of iets bijzonders te gaan doen: je oefent door dagelijkse dingen als lopen, zitten, werken, koken, eten, praten… bewust te gaan doen.

 

Het gaat erom dat we eerst leren stoppen door bewust te ademen en bewust te lopen. Vandaaruit ga je eerst vriendelijke aandacht schenken aan je eigen

  • lichamelijke sensaties (die mij tijdig waarschuwen als we onze grenzen overschrijden)
  • intuïtie (wat zegt mijn buikgevoel? +/-/neutraal?)
  • percepties (met open zintuigen de wereld binnenlaten),
  • gevoelens (vreugde, verdriet, boosheid en pijn toelaten zonder erdoor te worden overweldigd)
  • noden (waar heb ik hier en nu echt nood aan?
  • gedachten zonder mij ermee te identificeren of ze te snel voor waar aan te nemen (van ‘ik denk dus ik ben’ naar ‘zie het mij denken’)
  • intentie (wat is mijn beste hoop voor deze ontmoeting?)

 

En vervolgens je aandacht open maken om ook de anderen nieuwsgierig op te nemen in je vriendelijke aandachtsveld.

 

Door te oefenen leer je om minder automatisch te reageren op moeilijke situaties. Je leert de tijd en de ruimte te nemen om er wijs en bewust mee om te gaan. De oefening in volle open milde aandacht leidt tot diepgaande gebundelde concentratie die je ten slotte een helder inzicht biedt in wat je kan bevrijden van angst, onrust en woede. 

 

In Vivo: het aanbod van mindfulness based leertrajecten voor federale ambtenaren

 

In dit traject ontdek je en oefen je hoe je met ‘stoppen’ en meditatie kan leven en werken in het hier en nu.

 4 dagen, ingepland op 6 data en gespreid over 4 maanden

 

 

Netwerk voor de alumni van de In Vivo - leertrajecten

Heb je een In Vivo – traject gevolgd? Dan kan je je focus op bewust leven, werken en  leidinggeven onderhouden en delen tijdens de bijeenkomsten van de alumni van de In Vivo-trajecten. Als je aan een In Vivo-traject hebt deelgenomen, krijg je een uitnodiging voor de bijeenkomsten van het alumni!