Toolkit Functiebeschrijvingen

De Toolkit ‘functiebeschrijvingen’ is een onlinetoolbox die P&O-medewerkers die verantwoordelijk zijn voor functiebeschrijvingen en competentiemanagement ondersteunt. De tool is een hulpmiddel om de nieuwe functiecartografie in je organisatie te maken.

Pluspunten

Een onlinetool in meerdere rubrieken

De Toolkit is online toegankelijk via de e-campus.

De tool is opgebouwd rond verschillende rubrieken, waarmee je de functiecartografie van je organisatie van A tot Z kunt uitwerken.

Een dynamische onlinetool

De Toolkit is een dynamisch instrument. Als de reglementering wijzigt, passen we de toolkit aan. Naargelang de behoeften die jullie formuleren, voegen we er ook nieuwe rubrieken aan toe: FAQ’s, news …

Concrete, praktische fiches om autonoom aan de slag te kunnen gaan

In deze Toolkit vind je drie methodologische aanpakken om de functiecartografie van je organisatie op te maken:

  1. Aanpak “Analyse van de huidige functiebeschrijvingen”: deze aanpak is gebaseerd op de functiebeschrijvingen die momenteel in je organisatie worden gebruikt. Je gaat ze rechtstreeks overbrengen naar een nieuwe cartografie die op de functiefamilies is gebaseerd.
  2. Aanpak “Top-down, analyse van de opdrachten”: deze aanpak is gebaseerd op de opdrachten en de doelstellingen van je organisatie, met behulp van interviews met de verantwoordelijken van elke dienst van de organisatie.
  3. Aanpak “Bottom-up, analyse van de taken en activiteiten”: deze aanpak is gebaseerd op een inventaris van de taken, activiteiten en beroepen die er in de verschillende diensten van je organisatie zijn.

De drie aanpakken zijn beschreven in de vorm van concrete, praktische fiches, waarmee je volledig autonoom aan de slag kunt. Je vergelijkt ze alle drie, en kiest die aanpak die het meest geschikt is voor jouw organisatie.

Accent op de opbouw van de functiestructuur

Met een van de drie aangereikte aanpakken kun je de functiestructuur van de functies in je organisatie uitwerken. Een kant-en-klare Exceltemplate helpt je daarbij. Op basis van die functiestructuur ga je de nieuwe functiecartografie van je organisatie maken.

Integratie van elementen van competentiemanagement

De Toolkit geeft tips voor het beheer van de generieke en technische competentieprofielen. Daaruit kun je inspiratie halen om de competentieprofielen op te stellen gelinkt aan de functies uit je nieuwe organisatiecartografie.

Voor wie?

Voor SPOC’s competentiemanagement en functiebeschrijvingen die de nieuwe functiecartografie van hun organisatie moeten maken.

Informatie over de Toolkit Functiebeschrijvingen

De toolkit bestaat uit verschillende rubrieken

In de eerste rubriek ‘Hoe eraan beginnen?’ vind je informatie over:

  • Het doel en de verschillende fasen van het project
  • De governanceprincipes
  • De strategische richtsnoeren

De volgende drie rubrieken bevatten drie verschillende methodologische aanpakken om de nieuwe organisatiecartografie op te maken:

  1. Aanpak “Analyse van de huidige functiebeschrijvingen”: deze aanpak is gebaseerd op de functiebeschrijvingen die momenteel in je organisatie worden gebruikt. Je gaat ze rechtstreeks overbrengen naar een nieuwe cartografie die op de functiefamilies is gebaseerd.
  1. Aanpak “Top-down, analyse van de opdrachten”: deze aanpak is gebaseerd op de opdrachten en de doelstellingen van je organisatie, met behulp van interviews met de verantwoordelijken van elke dienst van de organisatie.
  2. Aanpak “Bottom-up, analyse van de taken en activiteiten”: deze aanpak is gebaseerd op een inventaris van de taken, activiteiten en beroepen die er in de verschillende diensten van je organisatie zijn.

De rubriek “Functiestructuur” bevat een Exceltemplate om de nieuwe structuur van de functies van je organisatie uit te tekenen.

In de rubriek “Help” vind je alle tools en referentiehandleidingen op het vlak van functiebeschrijvingen en competentiemanagement. Je kunt erop terugvallen bij de opbouw van de nieuwe functiecartografie van je organisatie.

De rubriek “Communicatiekit” bevat een reeks kant-en-klare communicatietools. Je kunt er gebruik van maken om over je project ‘functiecartografie’ naar de verschillende doelgroepen in je organisatie te communiceren.

Een voorsmaakje

Overzicht van de rubrieken van de Toolkit  

Detail van de template ‘functiestructuur’, werkblad ‘cartography to be’

 

Meer lezen

Alles wat je moet weten over competentiemanagement en functiebeschrijvingen vind je op Fedweb, het portaal van het federale personeel. 

Praktische info

Log in op https://ecampus.ofoifa.be

Mijn opleidingen -> Toolkit functiebeschrijvingen

Je computer moet beschikken over Google Chrome, Mozilla Firefox of Internet Explorer versie 11.

Code :
ODHRMTKITXNI