image

360° Feedback : Verrijk je werkmethoden en deel je ervaringen

Ben je begeleider of coach en wil je ervaringen uitwisselen over concrete situaties, wil je successen delen of zit je met vragen over 360°-feedback? Neem dan deel aan de facilitatiesessies gebaseerd op de collectieve intelligentie en een originele aanpak.

Pluspunten

Verankering van het geleerde 

Tijdens deze sessies ontdek, test en integreer je verschillende attitudes en oplossingsmogelijkheden in functie van je professionele context, om je verder te verdiepen in wat je geleerd hebt tijdens de standaardopleiding ‘Begeleiden van een 360° feedback-gesprek’. 

Peer-to-peer uitwisseling op basis van collectieve intelligentie 

Dankzij peer-to-peer uitwisseling leer je van elkaar en boek je resultaten op het terrein. De facilitators begeleiden je doorheen je leertraject waarbij experimenteren en co-creatie centraal staan. Ze laten je autonoom werken, maar hebben ook een responsabiliserende rol. 

Praktijkgericht 

Je reikt situaties en vragen aan die gebaseerd zijn op jouw praktische ervaringen als begeleider.

Voor wie?

Voor coaches en begeleiders die feedbackgesprekken voeren.

Voorkennis

  • Je hebt de standaardopleiding ‘Begeleiden van een 360° feedback-gesprek’ gevolgd

  • en/of je hebt de afgelopen negen maanden één of meerdere begeleidingen gerealiseerd.

Bereid je voor

  • Denk na over een concrete case of over een specifieke vraag die je wil behandelen 
  • Vat de case samen zodat je hem in minder dan 5 minuten kan voorstellen
  • Denk na over oplossingen en/of veronderstellingen die in het kader van de case of de vraag besproken kunnen worden. 
  • Hou je klaar om met anderen van gedachten te wisselen, om in een positieve sfeer te coachen en gecoacht te worden rond de aangebrachte cases. 

Op het programma

De facilitatiesessies worden begeleid door 2 facilitators.

Tijdens deze sessies: 

  • werk je rond thema’s aan de hand van collectieve intelligentietechnieken, met de bedoeling je ontwikkelings- en leerproces te stimuleren in je rol als begeleider
  • veranker je de verworven kennis door te leren in groepsverband 
  • word je uitgedaagd om stil te staan bij je houding als begeleider.

Thema’s die aan bod kunnen komen tijdens de sessies: 

  • het creëren van verbondenheid en het gesprekskader
  • het sturen van het gesprek in real life/op afstand
  • het gebruik van het feedbackverslag bij het gesprek
  • het beheer van emoties (emotionele intelligentie)
  • feedback geven en krijgen
  • actief luisteren en vertekening van communicatie, cognitieve vertekening, het non-verbale...
  • het actieplan, het persoonlijke ontwikkelingsplan
  • … 

De te behandelen situaties of vragen worden aangereikt door de deelnemers. Het is mogelijk dat op voorhand gevraagd wordt om deze situaties of vragen door te geven, ofwel worden ze voorgelegd tijdens de sessie zelf.

Een voorsmaakje

Getuigenis van Françoise D’Hulst van de Federale Pensioendienst 

Gemotiveerd door mijn nieuwsgierige aard en de wens om mezelf uit te dagen, begon ik aan het avontuur van het faciliteren op basis van collectieve intelligentie en een originele aanpak.  

Vóór de sessie werd ons gevraagd thema's of concrete gevallen door te sturen die we wilden aan bod laten komen of waarvoor we extra inzicht wensten.  

De facilitatiesessie wordt geleid door een superdynamisch duo, dat humor en kennis perfect combineert, en dat sketches voor ons speelt. Deze sketches analyseren we daarna en we doen ook andere oefeningen in kleine groepjes. Het duo begeleidsters geeft subtiel advies en legt de link met de belangrijkste principes van begeleiding; concepten en tips die altijd goed zijn om te onthouden. De sketches en oefeningen zijn gebaseerd op de input die de deelnemers van tevoren doorstuurden. De facilitering is interactief, informeel en gebaseerd op uitwisseling.  

Ik ben uit dit avontuur gekomen met de voldoening dat ik heb kunnen uitwisselen over het thema dat ik wilde aansnijden, rijk aan concepten en geheugensteuntjes die mij in staat stellen de coaching in het kader van het 360° feedback instrument anders en bewuster te begrijpen.  

Wat ik van deze ervaring onthoud is het begrip cognitieve vooringenomenheid en het feit dat ons brein ons graag in de maling neemt, actief luisteren, ons onvermogen om niet te oordelen maar het belang om ons daarvan bewust te zijn en het belang van weten hoe je emoties kunt verwelkomen.  

 

Getuigenis van Lotte Lens van de FOD Mobiliteit en Vervoer 

In juni 2021 volgde ik een faciliteringssessie rond 360° feedback. De focus van deze vorming lag op het geven van feedback.  

Aan de hand van improvisatie en praktische oefeningen kon ik op een ontspannen en verrassende manier feedbacktechnieken oefenen. Als deelnemer kreeg je de kans eigen situaties aan te brengen.  

Door de ludieke en toegankelijke oefeningen, was de sfeer zeer aangenaam en we kregen de kans om vrij te experimenteren zonder verplichtingen of druk.  

De opleiders pasten zich sterk aan de groep aan en aan onze verwachtigen en vragen. Achteraf stuurden ze ook een verslag en een persoonlijk actieplan aan alle deelnemers.  

Deze opleiding is een echte aanrader en voor dergelijke initiatieven schrijf ik me in de toekomst zeker terug in! 

 

Meer lezen