Beter leren? Innoveren!

L&Oinnoverenlerenlesgeven
By
Koen Beirens

Je kent het ongetwijfeld zelf: je schrijft je als opleider in voor een opleiding van een paar dagen en komt dan terecht in lange luistersessies, ondersteund door nog langere powerpoints met zoveel mogelijk bullets. Na de opleiding keer je terug naar je werkplek en moet je vaststellen dat je eigenlijk nog bitter weinig weet van alles wat je de voorbije dagen hebt gezien. Je ondervindt aan den lijve dat dergelijke manier van opleiding geven weinig impact heeft en dat veel deelnemers van zo’n opleiding weinig onthouden hebben. Gelukkig kan het ook anders en groeit stilaan het besef bij opleiders dat ze de kostbare tijd van hun deelnemers best optimaal benutten.

 

Innoveren om beter te leren

Elke opleider zou zich voor een opleiding drie dingen moeten afvragen:

  • Wat zijn mijn kernboodschappen? (meestal slechts 20% van alle “leerstof”!)
  • Wat kunnen de deelnemers zelf, autonoom leren op hun eigen tempo en op welke manier?
  • Hoe gebruik ik mijn tijd in de klas optimaal en op welke manier breng ik mijn leerstof?

Op die manier

  • vermijd je dat je teveel boodschappen doorgeeft;
  • maak je je deelnemers vertrouwd met de verschillende manieren om aan zelfstudie te doen (een goed Learning Management Systeem zoals de e-campus van OFO biedt een prima ondersteuning!);
  • gebruik je niet alleen een powerpoint maar varieer je met groepswerk, “peer learning”, het gebruik van smartboards, en zet je interactieve werkvormen in zoals thiagi kaderspelen, gamification …

 

Brain based learning

Iets anders wat we als trainer te vaak vergeten, zijn de hersenen. Mensen leren immers via hun hersenen. Logisch! Dus als je geen rekening houdt met hoe het brein werkt, zal je ook weinig kunnen bijleren aan iemand. Onthoud in dat opzicht goed

  • dat herhaling belangrijk is om dingen over te zetten van je korte naar je lange termijngeheugen;
  • dat je na 20 minuten minder begint op te slaan in je brein;
  • dat je niet meer dan 7 elementen (sommigen iets meer, maar sommigen ook minder) in een opsomming kan onthouden;
  • dat een gebrek aan zuurstof nefast is voor de aandacht.

Houd je hier als opleider rekening mee, dan zal de concentratie en aandacht van je deelnemers verhogen en zullen ze meer hebben geleerd aan het einde van de opleiding.

Een paar concrete tips & tricks voor brain based learning

  1. Probeer te variëren! Wissel een (groeps)oefening af met een powerpoint, doe daarna een energizer, gebruik vervolgens een flipchart of whiteboard om iets uit te leggen, en doe een kleine quiz voor de pauze om na te gaan of je deelnemers de stof hebben geassimileerd.
  2. Zorg ervoor dat iedereen zich goed voelt! Als je honger, stress of een gebrek aan zuurstof hebt, is je brein niet bezig met leren. Laat dus die deur maar open staan, zorg ervoor dat iedereen de koffieautomaat weet zijn en creëer een veilige leeromgeving.
  3. Speel met timing en emotie! Geef de dingen die echt belangrijk zijn in het begin van elk “20-minuten blok”, verras je deelnemers en gebruik verhalen (story-telling).

 

“Trying is always enough” (Patricia Briggs)

Nu zit je wellicht te denken: dat is allemaal goed en wel, maar ik heb niet de tijd om alles nu plots om te gooien. Bovendien gaan mijn deelnemers raar opkijken als ik het plots over een andere boeg gooi. Wel, probeer eens een paar dingen uit, stap voor stap, en kijk wat het effect is. Gaandeweg zal je merken dat sommige methoden inderdaad meer opleveren en beter werken dan andere.

En je staat er niet alleen voor! We hebben bij het OFO heeft een volledig vernieuwd aanbod rond leren en ontwikkelen waarmee je het als opleider eens op een andere manier kan aanpakken. Verken je graag de mogelijkheden met één van onze experten? Stuur dan een mailtje naar koen.beirens@ofoifa.fgov.be en we nemen snel contact met je op.