Communicatie

Als federale ambtenaar moet je vaak communiceren. Je hebt contacten met burgers, met partners, met klanten, met ambtenaren van andere organisaties, met je collega’s, met je leidinggevenden en dat zowel mondeling als schriftelijk. Bij het OFO vind je een uitgebreid aanbod aan leeroplossingen die je communicatievaardigheden op punt kunnen stellen.


 

Een gevarieerd aanbod voor een uitgebreid domein

Informeren, overtuigen, rapporteren, een resultaat presenteren, samenwerken, vragen van gebruikers beantwoorden of rekenschap geven aan je directeur-generaal … het gebeurt allemaal via communicatie.

Met ons aanbod kan je je  je communicatievaardigheden aanscherpen op een actieve, efficiënte, transparante en authentieke manier. Je vindt er een gevarieerd palet aan leeroplossingen en tools die kunnen helpen om het imago van je organisatie voor de klanten en voor de partners beter in de verf te zetten: e-learning, klassikaal leren, workshops, opleidingen op vraag, flash-opleidingen  …

De twee grote assen van het communicatie-aanbod zijn :

  • Professionele communicatie
  • Interpersoonlijke communicatie
     

Professionele communicatie

Communiceren in naam van je organisatie of je dienst, of het nu schriftelijk is of mondeling: als federale ambtenaar kan je er niet om heen! Worstel je met schrijven of met spreken voor een groep? Voel je je er niet voldoende in onderlegd? Ontdek in ons aanbod welke individuele opleidingen je op weg kunnen helpen.

  • Klantgerichte brieven schrijven, goede verslagen van vergaderingen maken, snel noteren met MindMaps … voor diverse schriftelijke vaardigheden vind je bij het OFO een opleiding.

  • Onderhandelen, presenteren, vergaderen … Ook voor mondelinge communicatievaardigheden organiseren we opleidingen waarvoor je je individueel kan inschrijven.
     

Interpersoonlijke communicatie

Communicatie is ook omgaan met anderen in de breedste zin van het woord. Ons aanbod voor interpersoonlijke communicatie is divers:

  • basisopleidingen als interpersoonlijke communicatie, verbindend communiceren, assertiviteit …
  • meer specifieke opleidingen als feedback geven en ontvangen, communiceren in een multiculturele context …
  • en héél specifieke, “hands on” opleidingen als communiceren in het kader van de evaluatiecycli.