Publication date: 
28/11/2017 - 12:15

Naar een digitale overheid: is jouw organisatie er klaar voor?

Begin volgend jaar start de tweede editie van Digital Information Management Academy (tevoren: Traject Duurzaam Digitaal Werken). Digital Information Management Academy , kortweg DIMA, ondersteunt je organisatie bij de uitwerking van digitaliseringsprojecen.

Digitaliseren? Waarom?

Digitalisering is meer dan ooit aan de orde. Onze regering wil tegen 2020  klaar zijn om alle contacten met de overheid via digitale weg te laten verlopen, via een gebruiksvriendelijk kanaal. Dat is meteen de eerste reden om te kijken of jouw organisatie klaar is voor een digitale overheid. Maar eentje is geentje….dus geven we je drie goede redenen om te digitaliseren!

 

Eerste reden: om België tegen 2020 aan een top 3 plaats te helpen!

België scoort goed op de Europese digitaliserings-index. Alleen de overheid is nog niet helemaal mee.

Met een scherpe strategie en een volgehouden inspanning moet het mogelijk zijn dat België tegen 2020 de digitale top drie haalt van de Europese Digital Economy and Society Index. Maar dan moet wel elke overheidsorganisatie zijn digitaal steentje bijdragen.

 

Tweede reden: omdat digitaliseren ook faciliteert

Hoe meer je digitaliseert, hoe gemakkelijker je kan reageren op wetswijzigingen, klantenvragen, … Een voorbeeld: Sinds de zomer van 2016 is in België de ‘Digital Act’ van kracht.  Daarmee krijgen elektronische documenten dezelfde juridische waarde als hun papieren tegenhangers. België is één van de eerste landen die de Europese regelgeving (EIDAS) omzet in de eigen wetgeving. De wet heeft een grote impact voor privé- en openbare organisaties:

  • de elektronische aangetekende zending
  • de elektronische archivering
  • het elektronische zegel
  • de elektronische handtekening
  • de elektronische tijdstempel

Het spreekt dus voor zich dat de Digital Act een enorme meerwaarde kan betekenen, voor burger en overheid…maar alleen als de overheidsorganisaties ook over al die elektronische middelen beschikken, natuurlijk. Doe de check maar even aan de hand van bovenstaande lijst: gebruikt jouw organisatie al één of meerdere van bovenstaande elektronische vertrouwensdiensten?

 

Derde reden: omdat de burger het verwacht

Boodschappen doen? Surf naar de webshop en bestel. Bankzaken regelen? Surf naar je bankapp en betaal. Ongeval? Vul het online aanrijdingsformulier in.

Is het dan onlogisch dat de burger verwacht dat hij ook zijn overheidszaken kan regelen zonder dat er een papierberg aan te pas komt?

 

Nog niet klaar? Stel je kandidaat voor het Digital Information Management Academy (DIMA)

Begin 2018 start de tweede editie van ons leertraject Digital Information Management Academy.

Het leertraject staat projectteams met een digitaliseringsproject van je organisatie met raad en daad bij bij de ontwikkeling en implementering van het project.

Je stelt je kandidaat met een digitaliseringsproject binnen je eigen organisatie. Is je project geselecteerd, dan volg je zes workshops en word je 18 maanden begeleid bij de implementering van je project. Je gidsen? Ervaren experten informatie-en documentatiebeheer van het Rijksarchief.

Na het opleidingstraject is er dus één project volledig geïmplementeerd bij je organisatie én heb je de nodige kennis en ervaring om je digitaliseringsprogramma verder uit te bouwen.

Lees het volledige programma van het traject op onze website en stel je kandidaat voor 8 januari 2018!

 

Contact

Heb je nog vragen over het traject of de kandidaatstelling? Stuur een mail naar dima@bosa.fgov.be.